Na kolejnych lekcjach z Koloratorium uczniowie badali odczyn pH produktów spożywczych, takich jak: cytryna, mleko, kefir, coca-cola, ocet, ogórek kiszony, olej itp. oraz detergentów i środków myjących np. płyn do naczyń, mydło w płynie, proszek do prania, z którymi mają kontakt na co dzień. Na podstawie zabarwienia papierka wskaźnikowego przyporządkowali danemu produktowi odczyn pH. Uczniowie dowiedzieli się, że rolę uniwersalnego papierka może zastąpić esencja herbaciana, która zmienia barwę po zadziałaniu kwasem czy zasadą. Następnie zbadali odczyn zasadowy roztworu sody oczyszczonej za pomocą fenoloftaleiny i potwierdzili doświadczalnie znane powiedzenie chemiczne, że "fenoloftaleina jak dziewczyna w zasadzie się rumieni".
Na innej lekcji uczniowie spotkali się z niezwykłym kasztanowcem. Uczniowie samodzielnie przygotowali zlewki z octem i wodą, do których dodali rozdrobnioną korę kasztanowca. Mieszaninę kory i roztworu wodorotlenku przygotował nauczyciel. Potem nastąpiła najfajniejsza chwila, okazało się, że nasza kora świeci! To było super!
Natomiast młodsi uczniowie z zaangażowaniem i zgodnie z instrukcją przeprowadzili doświadczenie. Przy okazji dowiedzieli się co to są gazy, jakie własności ma dwutlenek węgla, kiedy jest szkodliwy, a kiedy pożyteczny. Sami formułowali wnioski, współpracowali i świetnie się bawili.
Uczestnicy Koloratorium rozwiązują po zajęciach kwizy sprawdzające nabyte wiadomości i umiejętności, przygotowują konkursowe prace plastyczne oraz literackie.
|