ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZIELENIU
Szkoła Podstawowa im. gen. Tadeusza Kościuszki
Gimnazjum

30 maja 2017 r. Wycieczka do Malborka

Dnia 30 maja 2017 roku uczniowie klas 5a, 5b i 6 wybrali się na wycieczkę do Zamku Krzyżackiego w Malborku. Nasz wyjazd rozpoczęliśmy już o godzinie 6:30 z przesympatycznym kierowcą autokaru p. Krzysztofem i wychowawczyniami klas: panią Beatą Goleń, Agnieszką Trendewicz, Judytą Majewską i opiekunem panią Justyną Rumińską-Sul. Około godziny 9:30 nasza spora grupa wycieczkowa dotarła do celu zwiedzania.
Podzieleni na dwie grupy zwiedzające wraz z przewodnikami udaliśmy się na prawie 2,5 godzinny spacer po najpiękniejszych, najstarszych i najbardziej tajemniczych miejscach całego kompleksu zamkowego. Już na samym początku naszej trasy dowiedzieliśmy się, że mamy przed sobą największy w Europie zamek, pod względem powierzchni, usytuowany, na prawym brzegu Nogatu. Zamek został wzniesiony w kilku etapach od 1280 do poł. XV w. przez zakon krzyżacki. Dzięki kilkunastu wystawom rozsianym w różnych punktach obiektu mogliśmy poznać ze szczegółami życie budowniczych i pierwszych mieszkańców warowni - Krzyżaków. Ekspozycje pokazują choćby, jak mogło wyglądać wyposażenie ich kuchni oraz jak wyglądały ich zbroje i broń. Podziwiać można także m.in. piece kumulacyjne służące do ogrzewania potężnych zamkowych pomieszczeń oraz młyn z - wprawdzie nie krzyżackim, ale oryginalnym, historycznym wyposażeniem. Odwiedziliśmy również Malborskie Centrum Kultury i Edukacji, w którym mieliśmy okazję uczestniczyć w warsztatach ceramicznych i własnoręcznie pomalować kafle holenderskie, z charakterystycznymi niebieskimi wiatrakami i pejzażami. W tym dniu, ku radości wszystkich, nie mogło również zabraknąć wizyty w McDonaldzie! Po długim i pełnym wrażeń dniu około godziny 18:00 dotarliśmy do domu, gdzie czekali już rodzice.
Z tego miejsca chciałabym podziękować pani Beacie Goleń, Judycie Majewskiej i Justynie Rumińskiej-Sul za rzetelną współorganizację wycieczki - wychowawca Agnieszka Trendewicz.